Dinodream Dünyaca üne sahip insanların da ikâme etmesi sebebiyle benim için ayrıca önemi olan bir Portföy sitesi. Tanımadığınız birçok kişi Tasarım dünyasının kalburüstü şahsiyetleri arasında. Sinema’ya gidip hayranlıkla izlediğiniz bir filmde kimin imzası olduğunu bir TÜRK sitesinden öğrenebilmeniz ve bunlarda bir Türk imzası olduğunu öğrenmeniz ayrıca güzel. 2010 Kültür Başkenti İstanbul için hazırlanmış olan Teaser’ı da beğendiğiniz düşünün. Ülkenizin dilinde yayın yapan bir sitede,  çalışmanın yaratıcısı hemen size anlatıveriyor; hangi aşamalardan geçtiğini, çalışmanın ne kadar sürdüğünü…

Şu an vizyonda olan ve Sinema dünyasında çığır açacağını düşündüğüm Avatar filminin efekt ekibinde yer alan bir Türk kardeşimizle yapılan Röportaj yer alıyor. Önce Sabah’da daha sonra Dinodream’da okudum. İncelemeniz tavsiye olunur…

Hollywood’un efektleri bir Türk’e emanet!
Tüm dünyada izlenme rekorları kıran, sinema tarihini baştan yazacağı söylenen ‘Avatar’ filminin görsel efekti projesinde bir Türk görev aldı! Sadece ‘Avatar’ değil, Hollywood’un son dönemde yaptığı en önemli bilim-kurgu ve aksiyon filmlerinin görsel efekt ekibinde çalışan Coşku Özdemir, Türk Sineması’nın yükselişte olduğunu düşünüyor. ‘Fantastic 4’, ‘Buz Devri’, ‘Karayip Korsanları: Dünyanın Sonu’, ‘Madagascar’, ‘Transformers- 2’ , ‘Iron Man 2’ ve ‘The Last Airbender’ isimli filmlerin görsel efektleri için çalışan Coşku Özdemir, Türkiye’de kalsa, sinema endüstrisinin şu anki durumu nedeniyle ancak reklamlarda çalışabileceğini, ancak görsel efekt dersleri vererek geçleri eğiteceğini, projesinde yer aldığı filmlerin Türkiye gösterimleri sırasında mekanistlerin ismini kesmesinden büyük rahatsızlık duyduğunu anlattı. 

 Hollywood’un en önemli film projelerinde yer aldınız. Nasıl bir eğitim aldınız?
Ben ODTÜ’de ‘Metalurji ve Malzeme Mühendisliği’ bölümünden mezun oldum. Sonra San Francisco’da ‘Academy of Art Üniversitesi’nde görsel efekt ve animasyon okudum. Okulu bitirir bitirmez San Francisco’da küçük ama başarılı bir şirket olan ‘Giant Killer Robots’a ‘Fantastic 4’ filminde çalışmak üzere girdim. Bu projeden sonra,

 farklı şirketlerden davetler geldi. Ve onları değerlendirdim. 

 Hangi şirketten teklif geldi ilk olarak? 
‘Fantastic 4’ projesini bitirdikten sonra, beni New York’ta ’20th Century Fox’un sahip olduğu ‘Blue Sky Studios’ için tavsiye ettiler. Oraya gidip ‘Buz Devri 2’ ve ‘Horton’da calıştım. Bu projeler bittikten sonra, tekrar San Francisco’ya döndüm. ‘Lucasfilm’in görsel efekt birimi olan ‘Industrial Light & Magic’e girip ‘Karayip Korsanları 3’ filminde çalıştım.

 ‘Fantastic 4’ size uğurlu gelmiş ve arka arkaya büyük şirketlerden çağrılmışsınız… 
Evet öyle oldu. ‘Karayip Korsanları 3’ bitince, ‘PDI/Dreamworks Animation’a gidip ‘Madagascar 2’ ve ‘Monsters vs Aliens” filmlerinde çalıştım. En son olarak ise proje-bazlı çalışmak yerine bir süreliğine yerleşmeye karar verip yine ‘Lucasfilm’in ILM sirketine kadrolu olarak girdim. Burada ise ‘Transformers 2’, ‘Avatar’, ‘Ironman 2’ filmlerinde görsel efektler üzerine çalıştım. 

GÖRSEL EFEKT DERSİ VERECEK…

 Şu an neyle uğraşıyorsunuz? 
Şimdi ‘The Last Airbender’ (Son Hava Bükücü) isimli filmin projesinde çalışıyorum. Üç yıldır, San Francisco’dayım. Orada ‘Academy of Art’ Üniversitesi’nde görsel efekt dersleri veriyorum. 

 Dünyaca ünlü projelerde görev almak size ne hissettirdi? 
Bu tabii ki gurur duyuyorum. Üzerinde imzanız olan filmlerin, dünyanın dört bir tarafında izlenmesi ve beğenilmesi muhteşem bir duygu. 

 Bu projelerde, hangi efektler üzerinde çalışıyorsunuz daha çok?
Benim uzmanlık alanım ‘efekt animasyonu’ olarak isimlendiriyor. Her tür efekti, simulasyonlar yardımıyla sıfırdan yaratıyoruz. 

 Şu ana kadar ki en kapsamlı efektiniz hangi filmdeydi? 
Şu ana kadar yaptığım en büyük efektler ‘Karayip Korsanları 3’te okyanusta açılan girdap ve ‘Transformers 2’de uçak gemilerinin batışı… 

 ‘Avatar’ filmiyle üç boyutlu filmler gündemimize yerleşti. Üç boyutlu bir animasyon ne kadar sürede yapılıyor?
Animasyon şirketlerinde senaryo ve planlar yerine oturduktan sonra üretim kısmı 1.5 – 2 sene arasında sürüyor. ‘Avatar’da bu aşama 4 yıl sürdü. 

DÖNÜM NOKTASI

 ‘Avatar’ın sinema tarihi için bir dönüm noktası olduğunu düşünenlerle hem fikir misiniz? 
Evet, ‘Avatar’ hem görsel efektleriyle hem de 3 boyutlu ilk aktörlü film olmasıyla bir dönüm noktası oldu. Bundan sonra 3D film furyası başlayacak. 

 ‘Avatar’ çalışması içerisinde neler yaptınız? Filmde hangi alanda görev aldınız?
Benim çalıştığım stüdyodan filmin en sonunda insanların, yerlilere saldırdığı savaş sahnelerini yapmaları istendi. Bu sahnelerdeki her tür silah için otomatik sistemler kurdum. Aynı zamanda helikopterlerin düşerken çıkardıkları ateş ve dumanlarda da görev aldım. 

 ‘Avatar’dan daha öte bir film yakın zamanda çekilebilir mi?
Avatar’ın sinema seyircisini bu kadar büyülemesinin sebebi hayal gücünün sınırlarına dayanmasıdır. Aynı şeyi zamanında ‘Star Wars’da yapmıştı. Bu nedenle, bundan ötesini şu aşamada görebilmek cidden çok zor. 

YAPIMCILAR KESEYİ AÇACAK 

 Gerçek oyuncular yerine bu tekniklerle yaratılan ortam ve karakterler yapım bütçelerini düşürüyor mu?
Tam tersine, animasyon teknikleriyle gerçek insanlar kadar iyi görünen filmler yapmak yüzlerce sanatçının uzun aylar ve hatta yıllar boyunca çalışmalarını gerektirdiği için bütçelerin artmasına sebep oluyor.

 Bu tekniklerin popülerleşmesi ve yaygınlaşması ekonomik kriz ile ilişkilendirilebilir mi? 
Bu teknikleri uygulamak bütçeleri arttırdığı için şimdilik çoğu film için ulaşılamaz noktadalar. Ama ‘Avatar’ ile ekonomik krizi bağlayacak olursak tahmin edilen o ki Avatar’in inanılmaz başarısı film sektörünün iplerini elinde tutanların keselerini daha fazla açıp daha büyük yatırımlar yapmalarını sağlayacak ve yine hayal sınırlarını Avatar kadar zorlayan filmler izleyebileceğiz.

Kaynak: Sabah, Dinodream